Skutečná Anck-su-Namun

30. prosince 2005 v 15:12 | Peeta |  Skutečná Anck-su-Namun
Chtěla bych nejprve všechny upozornit, že filmová Anck-su-namun (milenka Sethiho I., Imhotepa, bla, bla, bla...) je pouze fiktivní filmovou postavou a ve skutečnosti nežila.
Ve starověkém Egyptě však žila žena, jejíž jméno si tvůrci Mumie vypůjčili.
Její jméno bylo Ankhesenpaaton, žila během 18. dynastie (1347-1338) a byla dcerou faraona Achnatona, zvaného "kacířský král", který stanovil hlavním bohem slunečního boha Atona místo do té doby uctívaného Amona, změnil si jméno z Amenhotepa IV. na Achnatona a z Théb přesídlil do severněji položeného Achetatonu (dnešní el-Amarna). Po své smrti a nástupu Tutanchamona byl zavržen jakožto kacíř. Ankhesenpaaton byla poté z politických důvodů nucena změnit si jméno na Ankhesenamon (= "Žije pro Amona")
Ve svých 14 letech se provdala za svého nevlastního bratra Tutanchamona, který zemřel ve věku pouhých 19 let.
Ankhesenamon a Tutanchamon neměli žádné přeživší děti. V Tutanchamonově hrobě byly nalezeny mumie dvou děvčátek a je tedy možné, že to jsou jejich dcery, které se pravděpodobně narodily mrtvé.
Po Tutanchamonově náhlé smrti Ankhesenamon napsala chetitskému králi žádost o sňatek s jeho synem, ale chetitský princ byl cestou do Egypta zavražděn. Byla tak nucena vzít si Aje, čímž se Aj stal dalším egyptským faraonem.
časová přímka: Ankhesenamon žila během Nové říše, 18. dynastie (asi 1347-1338 )
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Která z postav filmů Mumie 1 a 2 vám byla nejsympatičtější?

Evelyn Carnahanová 18.8% (603)
Rick O'Connell 12.5% (403)
Imhotep 41.3% (1329)
Anck-su-Namun 15.4% (496)
Jonathan Carnahan 4.3% (138)
Ardeth Bay 7.7% (246)

Komentáře

1 Ankhesunamum Ankhesunamum | 29. května 2006 v 15:28 | Reagovat

May aan i sno longer his faitr

2 Anhesunamum Anhesunamum | 29. května 2006 v 15:29 | Reagovat

Siajp....Nju zmones balsuokit uz      Anck-su-namun ji ziuriai grazi....

3 nikca nikca | E-mail | 5. června 2006 v 11:27 | Reagovat

kde jsi na to prisla odepis mi na e-mail.

vsichni kdo vi neco o starovekem egypte a dalsich vecech ktere ktomu patri at napisou na muj e-mail

4 Cernepivo Cernepivo | 5. června 2006 v 20:13 | Reagovat

Konečně někdo nastolil pravdu dějin a já jsem si něco zjistila o Nefertiti(pokud samozřejmě Ank. byla její dcera:))

5 Peeta Peeta | 5. června 2006 v 20:38 | Reagovat

To je fakt, ono je ale všechno relativní a nic se neví na 100% ...ale taková možnost tady je :) Ale bacha, neplést si Nefertiti s filmovou Nefertiri - Nefertiti byla manželkou Achnatona a předlohou pro Nefertiri/Evelyn byla nejspíš dcera Sethiho I. a manželka Ramesse II., Nefertari. Aspoň v něčem se ti filmaři nesekli :-)

6 Lucie Lucie | E-mail | 7. června 2006 v 19:02 | Reagovat

Kde jsi to zjistila znas jeste naky jiny super stranky o Egypte? Tahle stránka je super. Odepis mi prosim na e-mail !!!

Díky moc

Kdo by věděl o nějakejch strankach o   Egyptě at da vědět a napise mi na e-mail

7 sn8q sn8q | 11. června 2006 v 14:42 | Reagovat

anck-us namun KUNDA a urcite good zenksa i v minulosti :P

8 Anck su namun Anck su namun | E-mail | 14. června 2006 v 21:24 | Reagovat

mekeke tu je vas

9 nikca nikca | E-mail | 17. června 2006 v 11:44 | Reagovat

je to tu bezva fak

10 ell ell | E-mail | 18. června 2006 v 13:18 | Reagovat

ja mam doma nejakou encyklopedii kde je o tom neco malo napsano a tam je ze:

Tutanchamon byl synem Achnatona, ktery se svou manzelkou, kralovnou Nefertiti, zavedl v egypte revolucni zmeny, kdyz nahradil uctivani starych Egyptskych bohu uctivanim jedineho baoha a presunul hl. mesto do amarny

Tutanchamonovou zenou byla jeho nevlastni sestra anchesenamun. kdyz zemral-zrajme byl zavrazden-byla anchsenamun vydana na milost a nemilost jeho nepratel Aje a velitele vojska Haremheba. Napsala chetitskemu krali a pozadala ho o snatek s jeho synem, ale chetitsky princ byl cestou do Egypta zavrazden. Anchsenamun si musela vzit Aje, ktery se tak stal faraonem. Take ona zemrela mlada.

takze nefertity taky existovala ale spis je mi lito ze to neni tak jak to bylo v ty mumii to sem zrala ze vseho nejvic ten film uplne miluju.... nekdy bych se rada podivala do minulosti k tem faraonum.... :-D ale to asi nepujde....

11 nikca nikca | E-mail | 18. června 2006 v 20:12 | Reagovat

ja taky miluju film mumie a chtela bych se chtela podivat do doby faraonu

a navyc tenhle web taky miluju (tady se nekdo ocitne poprve a bude tu kazdy den).Dik Petre za tenhle web

12 SimReese SimReese | E-mail | 23. června 2006 v 14:39 | Reagovat

Fakt náááádhernej blog ....nikdy jsem lepší neviděla

13 Peeta Peeta | 23. června 2006 v 21:44 | Reagovat

děkuju :)

14 nicki nicki | 19. července 2006 v 17:38 | Reagovat

je to docela dobrý viděla sem lepší ale dobrý

15 kfaša-libuša kfaša-libuša | 19. července 2006 v 22:02 | Reagovat

Meteke saka tu be jatus

16 kfaša-libuša kfaša-libuša | 19. července 2006 v 22:02 | Reagovat

Ben pi ai charueit if haut

17 kfaša-libuša kfaša-libuša | 19. července 2006 v 22:03 | Reagovat

dy ekeku um ba zir ma aka usu

18 pajja pajja | E-mail | 18. srpna 2006 v 10:52 | Reagovat

kdyby to někoho zajímal tak o Tutanchamonovi a Anchesenamon je toho hodně v knihách Smích šakalího boha a Pláč prokletého krále

19 Lenka Lenka | E-mail | 10. září 2006 v 19:00 | Reagovat

Ahojík...fakt bych mooooc potřebovala zjistit, jestli existuje nějaký překladač...do kterého bych napsala, to co tu psala Kfaša-libuša a mě by to přeložilo do čj a nebo naopak bych tam napsala něco česky a mě by se to neobjevilo v obrázcích(hieroglyfech) ale přímo bych to mohla číst...! PLS fakt nutné a díky předem...a máš to tu moc fajn;)

20 Ank-so namon Ank-so namon | E-mail | 28. září 2006 v 14:47 | Reagovat

Ahoj moc bych se chtěla stát egyptoložkou a umět číst hyeroglify

21 Peeta Peeta | 1. října 2006 v 12:00 | Reagovat

Díky, Lenko! Nevím, jestli tam najdeš to, co potřebuješ, ale v rubrice Jazyk starého Egypta mám v článku "Hieroglyfy - odkazy" by se pár překladačů najít určitě dalo.

to Ank-so namon: nejsi sama. :)

22 Agoni Agoni | E-mail | 22. října 2006 v 16:02 | Reagovat

Takže s tím si dovolím nesouhlasit, jelikož ta vaše skutečná Anck-su-Namun jak každý dobře ví, si měla vzít(nebo byla milenka to je jedno) Sethiho I.(1304-1290) a tedy to je 19. dynastie a Tutanchamon a s ním  i jeho královská manželka tedy Ankhesenamon vládli v 18. dynastii, tedy 1347-1338 což je veliký rozdíl, nemyslíte?!

23 Peeta Peeta | 22. října 2006 v 18:30 | Reagovat

Ale já netvrdím, že nějaká Anck-su-namun ve skutečnosti žila. Co se týče Anck-su-namun, jde jen o FILMOVOU a tudíž FIKTIVNÍ postavu. Žila jen Ankhesenamon(18. dynastie), od které si hollywoodští scénáristi vypůjčili jen jméno. Takže když já tenhle článek nazvala "skutečná Anck-su-namun", myslím tím "tohle jméno se v egyptské historii vyskytuje, tak vám napíšu, o koho šlo."

24 Egyptoložka-Janča Egyptoložka-Janča | E-mail | 12. ledna 2007 v 21:13 | Reagovat

To mě to je celkem jedno ale myslim že Anck-su-namun žila ve 14.stol.Je to všeshno napsaný na stránce-www.Egypt-dynastie.Tenhle blog je fakticky hroooozně moc super!

25 Peeta Peeta | 13. ledna 2007 v 12:35 | Reagovat

jj, Ankhesenamon(Ankhesenpaaton) žila ve 14. století před naším letopočtem, mám to i v tomhle článku:

"časová přímka: Ankhesenamon žila během Nové říše, 18. dynastie (asi 1347-1338 )"

;-)

26 shit shit | 6. února 2007 v 16:48 | Reagovat

a nechtělo by to třeba náký fotky mumíí??

27 Peeta Peeta | E-mail | 7. února 2007 v 13:26 | Reagovat

shit: máš pěknou přezdívku XD

dík za tip, pokusím se něco najít

28 Danda Danda | Web | 20. března 2007 v 8:20 | Reagovat

Jak jsi tady Peeto psala, že Anches napsala tomu chetitskému princi, tak mi to připomnělo část knihy Egypťan Sinuhet, kde se Haremheb chtěl provdat za sestru achnatona baketaton, ale ta napsala princi, že si ho chce vzít a učinit z něho faraona...no a ten byl jak jinak zavra'zděn sinuhetem...:)

29 merire merire | 23. května 2007 v 16:15 | Reagovat

Dokonce prej existujou diskuse, že Tutanchaton byl Achnatonův bratr.  :)

30 Peeta Peeta | 23. května 2007 v 17:03 | Reagovat

:) já jsem se setkala i s teorií, že Tutanchamon byl ve skutečnosti Ježíš a Achnaton Mojžíš. A nebo že všichni byli mimozemšťani =))))

31 merire merire | 24. května 2007 v 6:34 | Reagovat

jj... to já taky. to byla docela praštěná knížka :-)

32 terka terka | 25. května 2007 v 18:07 | Reagovat

Ahoj jen sem ti chtěla říct že si to jméno napsala špatně píše se: Anah Su Namon. tak si to oprav.                               ahoj

33 nebanchamon nebanchamon | 12. srpna 2007 v 17:16 | Reagovat

nepoučuj...tak to sice vyslovoval Imhotep ve staroegyptštině (filmové), ale to neznamená, že to tak doopravdy musí bý. Správě česky je to Anchsunamön, a v anglickém přepisu Ankhsunamun nebo Ancksunamun...OK?

34 Peeta Peeta | 19. srpna 2007 v 17:10 | Reagovat

nebanchamon: Chtěla jsem reagovat, ale ty už jsi mě s vyčerpávajícím výkladem předstihl, tak díky!:)

Terko, opravdu to blbě nemám, podívej se na oficiální stránky filmu, kde se také používá verze  jména, kterou používám já tady.. a KDE jinde by to měli mít správně, když ne tam?

35 Paloma Paloma | E-mail | 21. září 2007 v 11:07 | Reagovat

Jak to ve skutečnosti bylo?

Anchsenamon je dcerou Nefertiri a Achnatona. Její první muž byl Tutanchamon nejbohatší faraon, byl nalezen jeho poklad v první polovině 20 stol a tento poklad ukrývá káhirské muzeum. Tutanchamon byl zavražděn.

Princezna napsala chetitskemu králi a požádala ho o sňatek s jeho synem, ale chetitsky princ byl cestou do Egypta zavražděn.Je zajímavé, že její druhý mažel byl VELEKNĚZ (jako to bylo ve filmu Mumie), který se jmenoval Aje ne tedy Imhotep. Jak to vlastně doopravdy bylo? Milovala princezna velekněze a dopis byl jen jako alibi? Nebo se chtěl jen velekněz dostat na trůn?

36 Aninka Aninka | E-mail | 1. října 2007 v 21:29 | Reagovat

to je teda hustý tak to sem fakt nevěděla!!.....

37 mt-svk mt-svk | 8. března 2008 v 20:46 | Reagovat

Aje nebol veľkňaz .). Len tak na okraj, jedna z teórií je, že Aje bol otcom Nefertiti a Achnaton, Smenchare a Tutanchaton boli bratia.

38 Arianne Arianne | E-mail | Web | 3. dubna 2008 v 18:48 | Reagovat

Tak tohle přesně bylo v Egypťanu Sinuhetovi....v tom podání, že Achnatona i chetitského prince zavraždil Sinuhet, nejobratnější lékař a královský otvírač lebek z Vesetu, který byl vlastně utajeným synem faraóna Amenhotepa III. a tím i bráchou Achnatonovým. Hustá knížka....a blog taky :D

Jo a veleněze by princezna milovat nemohla, jen snad kdysi Tij - manželka Amenhotepa III. Aj byl totiž údajně tlustej, černej a slaboch :)

Mno asi si taky založím Egypt blog nebo nevím xD Zkrátka mě to baví a konečně si můžu s někým o tom kecnout!

39 Tutanchaton Tutanchaton | 5. června 2008 v 17:27 | Reagovat

máš úúúúúúúžasný blog Tutanchamona někdo zabil to je jistý.

40 Betty Betty | Web | 11. července 2008 v 12:16 | Reagovat

tohle tak suupl bloček ty jo toliik věciček hm kláásný ....imhotep 4ever

41 Tete Tete | E-mail | 12. ledna 2009 v 11:49 | Reagovat

ahojte chtela sem jen rict ze egyptologii se venuju uz nejakych deset let takze o tom taky neco vim,jestli mohu poradit precetla jsem si tady od vas vsech ruzne veci a skoro vsichni ste nejak ulitli na Tutanchamonovi ale proc?precetla jsem o nem spousty knizek a ty nejlepsi jsou ty nejstarsi dobra knizka je Kruty kral neboli smrt Tutanchamona,nebo zkuste kdo mate pristup do archivu tak tam neco najit...ale rekneme si uprimne kdo o egyptologii neco vi tak semnou bude souhlasit kdyz reknu ze Tutanchamon je slavny jen diky tomu ze usedl na trun,zemrel a abyla objevena jeho neporusena hrobka,ale uprimne co dokazal???

42 Tete Tete | E-mail | 12. ledna 2009 v 11:59 | Reagovat

Arianne precetla sem si tvuj komentar taky mam doma knizku egyptan Sinuhet a je to opravdu skvela knizka a stim Aje mas pravdu protoze podle vedeckych poznatku a diky dochovanym artefaktum byl Aje dedeckem Anchsenamon a navic ano ona byla dcerou slavne Nefertiti a Achnatona,ve filmu mumie si pouze pujcili jeji jmeno a trochu ho upravili...protoze ani Imhotep v te dobe nezil podle toho filmu tam je veleknezem na dvore Setiho I. a on pritom zil na dvore Dzosera kterem postavil slavnou stupnovanou pyramidu coz je o hodne hodne let zpatky....

43 misiql3 misiql3 | 11. dubna 2009 v 19:17 | Reagovat

ked ja ani abecedu nwm bohaaa

44 WTH... WTH... | 5. května 2009 v 4:39 | Reagovat

bflm psvze p prdl dl z mz
Teda to je harpatilek a klínovejch písem a kdoví čeho etě ale aby to po sobě taky někdo přeložil

45 WTH... WTH... | E-mail | 5. května 2009 v 4:45 | Reagovat

A co když vám všem řeknu že pyramidy stavěly kriketový démoni a faraoni byly jen doří démonologové hm??? ukamenujete mě za Osirida nebo mi skušení dají za pravdu...
A co když řeknu nahlas že pyramidy sou mega zdroje energie ve kterých se dá ohnout časoprostor, a nebo že vim proč vymřely..
Proč?? když kriketový démoni dostavyly pyramidy měly být zničeni ale jelikožto inteligence či formy osobě věděly a nechtěly se nechat zničit a když si uvedomily že nemusí sloužit že stačí cloveku ucpat díru pod nosem aby nemohl pronášet svazovací formule...
No uznejte samy nechaly by jste kámen na kameni v jejich situaci???? já osobně ani náhodou...

46 Marťa T. Marťa T. | 3. ledna 2010 v 0:04 | Reagovat

Ankhesenamon byla dcerou královny Nefertiti a faraona Amenhotepa IV., který se později dal přejmenovat na Achnatona. Achnaton se zasloužil o náboženskou reformaci, kdy skoncovali se starými egyptskými bohy a na jejich místo pozvedli tajuplné božstvo zvané Aton. Když potom Nefertiti byla zavražděna Atonovými kněžími, protože sama za své vlády v nepřítomnosti svého manžela Achnatona uznávala boha Amona a chtěla se vrátit k původním bohům, ale to skoro nikdo nevěděl a její náboženská politika byla označena za kacířskou a vlády se ujali její potomci - dcera Ankhesenamon a nevlastní syn Tutanchamon. Ten zemřel zhruba v 19-ti letech a na trůn usedl Nefertitin otec Aje. I ten však zůstal naživu pár let a posledním potomkem královské rodiny zůstala Nefertitina sestra Mutnedžemet, která pravděpodobně porodila dceru Nefertari. Mutnedžemet byla také donucena si vzít generála Haremheba a tím ho učinila faraonem. Historicky ale není doloženo, jestli existoval nějaký příbuzenský vztah mezi Nefertiti a Nefertari, kdyby ano, byla by Haremhebova vláda daleko kratší než 27 let. Haremheb zničil Nefertitino město Amarna a přisvojil si zádušní Ajeův chrám. Také nechal vymazat Nefetiti i její rodinu z nápisů na zdech po celém Egyptě a dobu panování jejího rodu si nestydatě přisvojil k délce své vlády. Egyptský historik Manetho zaznamenal, že skutečná Haremhebova vláda trvala pouhých pár let. Pokud ano, pak by Nefertari opravdu mohla být dcerou královny Mutnedžemet. POZOR: Nefertari ale nebyla dcerou Haremheba, ale generála Nachtmina. Ale s jistotou víme, že se Nefertari stala první faraonovou manželkou Ramesse II. Velikého. Nefertari byla velmi chytrá, moudrá, inteligentní, uměla Ramesse podpořit a moc mu ve vládě pomáhala. Ramesse a Nefertari se opravdu milovali. Vzali se z lásky. Ramesse II. Veliký je také označován za nejvýznamnějšího panovníka Starověkého Egypta.

47 Lin-Shia Lin-Shia | E-mail | 11. dubna 2010 v 19:39 | Reagovat

Jistě, toto je pravda. Jméno Anck-su-Namon vycházelo z Ankhesenpaaton, jenže byla přejmenována na "Ankhesenamon", což znamená "žije pro Amona", což byl nový a jediný bůh.

48 Lin-Shia Lin-Shia | E-mail | 11. dubna 2010 v 19:40 | Reagovat

...ale ještě jsem neznala Egypťanku, která by bojovala se saiemi - nebyly to spíš asijské  zbraně, konkrétně zbraně ninjů?

49 Terka Terka | 11. července 2010 v 23:28 | Reagovat

já miluju Ricka O'Connella:)

50 Peeta Peeta | 11. srpna 2010 v 13:00 | Reagovat

Lin-Shia: Jak mohl být Amon nový a jediný bůh, když po skončení Achnatonovy vlády se společnost "vrátila" k polyteismu (více bohů - a Amon byl jeden z nich, i když je pravda, že jeden z nejvýznamnějších co se týkalo uctívání i moci kněžstva)? Ale to s těmi jmény je pravda.
:)

Co se týče sai - jo... to se nedá brát vážně, prostě to vypadalo efektně, tak to tam dali. :)

51 Lucas Lucas | E-mail | Web | 15. listopadu 2011 v 16:24 | Reagovat

Souhlas

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama